naše psyché

"Jen dvě věci jsou nekonečné – vesmír a lidská hloupost. Tím prvním si ovšem nejsem tak jist." Albert Einstein

Erich Fromm a jeho odkaz dnešní době

Do předmětu dějiny psychologie jsem stvořil tohle veledílo o mém oblíbenci Erichu Frommovi. Šup s ním do zdejšího archívu.









Úvod
            Se jménem Erich Fromm jsem se poprvé setkal spíše náhodou, když se mi do rukou dostala jeho knížka Umění milovat. Okamžitě mě nadchl Frommův způsob psaní a vidění věcí. Fromm totiž dokáže velmi trefně vystihnout podstatu problému tam, kde by většina lidí problém ani nehledala. Společenské nedostatky dokáže F. pojmenovat velmi jednoduše a jasně i se všemi paradoxy:
                        Jsme společností notoricky nešťastných lidí: osamělých, úzkostných, deprimovaných, destruktivních, závislých – lidí, kteří jsou rádi, když se jim podaří zabít čas, který se tak tvrdě snaží ušetřit.
                                                                                                          (Fromm, 2001)
            Dílem tohoto filozofa, sociologa a psychologa v jedné osobě prostupuje láska k lidem a k životu. Fromm pokládá člověka za tvora, který je ve svém jádru dobrý. V tom je ovlivněn nejen židovstvím, ale i Zen- buddhismem. Zároveň člověka nabádá k aktivitě. Nebojí se ve svých úvahách jít proti myšlení své doby, ale ani proti některým názorům takových velikánů jako jsou Lorenz, Freud nebo Hobbes. Ve svých pozdějších dílech se netají svou náklonností k Marxově filozofii. Ovlivněn tímto filosofem se potom s oblibou vyjadřuje k odcizení člověka v kapitalistické společnosti. Jde ale mnohem dál, nesnaží se věci pouze popsat, hledá jejich příčinu a následně i řešení. Víc než 30 let po Frommově smrti jsou pro naši společnost jeho myšlenky stále aktuální a máme si z nich pořád co brát. Na jeho životním díle je zajímavé také to, že je jako celek velmi konzistentní. Nenajdeme v něm zbytečné odbočky, kličky a úskoky, které se často používají, tak jak člověk časem mění svá přesvědčení. Úctyhodné je také to, že se Frommovo dílo shoduje s jeho osobním životem.

Život Ericha Fromma
            Erich Pinchas Fromm se narodil 23. 3. 1900 ve Frankfurtu nad Mohanem do ortodoxně židovského světa. Oba jeho rodiče, otec Naphtali Fromm a matka Rosa Frommová, totiž pocházeli z rodin židovských rabínů. Humanistické židovství posloužilo Erichu Frommovi jako silný výchozí rámec, ze kterého čerpal i v pozdějším díle.
            Fromm vzpomíná, že už jako dítě shledával velmi zvláštním, že lidé jsou schopni obětovat celý svůj život snaze získat co nejvíc peněz. Přivádělo ho do rozpaků, když někdo v jeho přítomnosti přiznal, že je obchodník, který marní všechen svůj čas získáváním peněz. Fromm se za takové lidi styděl.
            Frommovou velkou inspirací byl jeho pradědeček, „würzburský rabín“, kterému byly vlastní ještě „předburžoazní“ hodnoty. Tento moudrý muž byl velký znalec Písma a badatel talmudu. Na své živobytí si vydělával v malém krámku, ale tato „výdělečná“ činnost, pro něho byla spíše nezbytnou nutností. Nejraději by totiž celé dny nerušeně o samotě studoval v talmudu. Říká se, že když do jeho obchodu náhodou přišel zákazník, Frommův pradědeček se na něj zlostně osopil: „Copak tu nikde není žádný jiný obchod?“
            Frommův otec byl podle F. slov neuroticky úzkostný a přenášel na něho pocity méněcennosti. Matka chtěla mít z malého Ericha slavného klavíristu. Se začátkem první světové války ale Frommovo vyučování klavíru skončilo a začalo pro něho mít větší význam studium náboženství. Tragédie spjatá s Frommovým mládím byla sebevražda jeho platonické lásky (mladé malířky ze sousedství), která ho silně zasáhla. První světová válka začala, když bylo Frommovi teprve 14 let. Sice znal některé vojáky, kteří ve válce zahynuli, ale sám říká, že nesmyslná nelidskost války mu v té době vůbec nedošla. Takové tedy bylo dětství E. Fromma.
            F. se dlouho vzdělával u svých židovských učitelů ve směru židovské ortodoxie. Studoval práva ve Frankfurtu nad Mohanem, později však změnil obor studia a odešel do Heidelbergu studovat sociologii, psychologii a filozofii. K psychoanalýze se Erich dostal díky své přítelkyni Friedě Reichmannové, která ho analyzovala, se kterou se později oženil a zanedlouho zase rozvedl. Ruku v ruce s poznáním psychoanalýzy se Fromm vzdává ortodoxní židovské náboženské praxe a přechází k ateistickému humanismu. Fromm se i nadále vzdělával v psychoanalýze a od roku 1929 přednáší na Berlínském institutu a v Berlíně si zakládá i svou vlastní praxi. Roku 1933 ho Karen Horneyová pozvala přednášet do Chicaga. Fromm už v USA zůstal a na podzim roku 1934 přesídlil do New Yorku. Frommovým těžištěm zájmu byla marxisticky orientovaná sociální psychologie a psychologie náboženství. Fromm byl doživotně ustaven vedoucím sociálně psychologického oddělení Institutu pro sociální výzkum ve Frankfurtu nad Mohanem. F. se snaží o revizi psychoanalýzy. Je vyučen v klasické Freudově psychoanalýze, ale po čase odmítá jeho teorii libida jako příliš redukcionistickou. Dostává se tak do sporu s řadou lidí v Institutu a tak z něj v roce 1938 vystupuje. Fromm se snaží libido nahradit strukturou charakteru a zdůrazňuje vliv životního osudu na pudy. Svůj postoj vyjadřuje takto: „Klíčovým problémem psychologie je problém zvláštního způsobu vztahu jedince ke světu a nikoli uspokojení nebo frustrace jednotlivých pudových žádostí.“ (Funk, 1994)
            Fromm byl ovlivněn Horneyovou, její sociologií a ona zase převzala za své mnohé z jeho psychoanalýzy. Horneyová se podílela na založení Sdružení pro rozvoj psychoanalýzy, jejímž členem se stal zanedlouho i náš hrdina. Fromm ale po dvou letech z institutu odchází a to i přesto, že je studenty oblíben. Neměl totiž lékařské vzdělání a nebyl přijat ostatními lékařsky vzdělanými analytiky. Zlí jazykové tvrdí, že jeho odchod byl způsoben spíše osobní roztržkou s Karen Horneyovou. Po odchodu z tohoto sdružení se Fromm podílí na založení Washingtonské psychiatrické školy (v New Yorku). V roce 1940 obdržel F. americké občanství a 4 roky poté se žení podruhé za Henny Girlandovou. Ta zanedlouho tragicky umírá na následky po poranění míchy.
            Roku 1949 se F. přestěhoval do Mexika, kde buduje psychoanalytický ústav. Také si zde bere svou 3. ženu Annis Freemanovou. Společně s Daisetzem T. Suzukim vede seminář o psychoanalýze a zen – buddhismu. Fromm v Suzukiho buddhismu konečně nalezl náboženství založené na racionalitě, které přitom nepotřebuje žádné iracionální mystifikace a autority. Fromm Suzukiho miloval a obdivoval. Sám začal provádět meditace a zajímal se o to jak vytvořit jediný celek s předmětem vnímání (např. květinou) a tím překročit hranice vlastního já.
            V posledních letech svého života se Fromm snaží ovlivnit politické dění, vystupuje proti jadernému zbrojení, válkám a odcizené přebyrokratizované společnosti. Umírá ve Švýcarsku ve věku nedožitých 80 let. (Funk, 1994)
            Krátce před svou smrtí Fromm řekl:

            Podnes mám radost, že jsem prožil to, o čem praví Starý zákon: „milovati budeš cizince jako sebe samého, neboť vy sami jste byli cizinci v Egyptě“ (Lv 19,34). Člověk může opravdu rozumět cizinci, když sám byl úplným cizincem. Být cizincem však znamená být doma v celém světě. Tyto dvě věci patří dohromady. Pokud naopak nejsem cizincem ve vlastní zemi a vůbec v určité zemi, pak nejsem doma ve světě. Jsem- li však doma v celém světě, pak jsem cizincem zde a přece nejsem cizincem nikde.

(Funk, 1994)

Frommovo pojetí osobnosti člověka aneb brilantní spojení společenského a individuálního
            Osobnost je podle Fromma: „celek zděděných a získaných duševních vlastností, které jsou pro jedince příznačné a činí každého jednotlivce jedinečným“. (Fromm, 1997b)
            Tento celek se dále dělí na dvě složky, kterými jsou temperament a (společenský) charakter. Temperament je vrozená a víceméně trvalá komponenta, která nenese žádný etický význam. (Fromm, 1997b)
            Charakter je naproti tomu získaný a je utvářen hodnotovými soudy. Člověk si vytváří osobitost, názory a postoje, které určují jeho myšlení, cítění a jednání. Tyto rysy charakteru jsou buď sublimacemi, nebo reaktivními výtvory pudových hnutí. Charakter nám slouží jako náhrada za zvířecí instinkty. Díky němu nám totiž odpadá problém pokaždé se znovu a promyšleně rozhodovat. (Funk, 1994)
            Vývoj charakteru bývá podle Fromma nejdříve ovlivněn rodinou, ale významnou měrou se na něm podílí společnost. Charakter společnosti je výrazem libidózní struktury společnosti a zároveň funguje jako tvořivá síla, která se podílí na jejím vývoji. Změna společnosti je tedy možná jenom pomocí změny společenského charakteru. Nevědomé duševní postoje společenského charakteru pomáhají udržovat stabilitu společenských a ekonomických poměrů. Takže lidé mnohdy nevědomě realizují základní hodnoty a základní postoje systému, který vědomě mohou odmítat. Společenský systém, který je založený na maximalizaci zisku a růstu potřebuje pro své fungování člověka, který vášnivě rád konzumuje. Člověk podle Fromma v takovém systému vlastně nemá na výběr a „zdravý rozum“ mu velí, aby bez rozmyslu konzumoval. Pro takového člověka je pak jednodušší nechat si poroučet autoritou společnosti, než čelit strachu z odpovědnosti při svobodném rozhodnutí. Vnější svoboda člověku podle Fromma nestačí, aby se cítil svobodným i vnitřně. (Fromm, 1993)
            F. dále rozlišuje dva základní typy charakteru, charakter produktivní a neproduktivní. Produktivní charakter má základ v altruistickém obdarovávání druhých prostřednictvím práce a lásky. Jen produktivní orientace charakteru v člověku rozvíjí potencionálně uložené psychické síly rozumu, lásky a tvořivé činnosti. Neproduktivní charakter vychází z pasivního chování, braní, neschopnosti produkce a tvořivosti. (Fromm, 1997b)

Orientaci ve Frommově pojetí charakteru znázorňuje následující tabulka:

V asimilačním procesu
V socializačním procesu
Neproduktivní orientace
Receptivní charakter
Vykořisťující charakter
Hromadící charakter
Tržní charakter
Nekrofilní charakter
Symbiotický vztah
Masochismus
Sadismus
(autoritativní charakter)
Vztah s odstupem a stažením se do sebe
Lhostejnost
Narcismus
Nekrofilie

Produktivní orientace
Produktivní činnost
Milující vztah
Láska, rozum
Tab. č.1: Orientace charakteru (Funk, 1994)
            Fromm při své tvorbě charakterologie vycházel z Freudova popisu pregenitálního charakteru. Receptivní charakter odpovídá orálně receptivnímu charakteru, vykořisťující orálně- sadistickému a hromadící análnímu charakteru. Freudův genitální charakter Fromm přejmenoval na produktivní orientaci. Ostatní výše zmíněné označil jako neproduktivní orientace. Přibyli ale i charaktery nové- charakter tržní a nekrofilní.
            Člověk tržního charakteru vstupuje na trh jen jako „osobnostní faktor“, který určuje, zda se jeho osoba prodá. (Funk, 1994)
            Fromm říká, že: „Pocit identity (u lidí s tržním charakterem) je určován počtem rolí, které může člověk hrát- Jsem takový, jakého si mě přejete mít.“ (Fromm, 1997b)
            Lidé s nekrofilním charakterem jsou plně zaujati mrtvými, nemocnými, neživými a čistě mechanickými věcmi (vlastníkem tohoto charakteru byl například Hitler, ale i Jung, který svou nekrofilii kompenzoval tvořivostí). Dokonce i ostatní lidé, myšlenky a pocity jsou pro lidi nekrofilního charakteru jenom věcmi. Souvisí s tím obliba neživé techniky (nové počítače, auta…), která je v dnešní době ještě větší než za Frommova života. Fromm takového člověka nazývá Homo mechanicus. Dnes přece není zas tak neobvyklé, že muž věnuje větší pozornost, péči a lásku svému novému automobilu, počítači či jinému přístroji než své partnerce. Díky vzrůstající lásce k neživým věcem stoupá i všeobecné odlidštění, které dnes dosahuje obrovských rozměrů. Tímto způsobem Fromm vysvětluje, proč se mnozí lidé staví lhostejně k tak závažným věcem jako je například ničení životního prostředí, atomové zbrojení nebo výroba neutronové bomby. F. říká, že člověk dnes otevřeně získal moc nad životem a smrtí lidstva, stačí k tomu vlastně stisknutí jednoho knoflíku přístroje. (Fromm, 2000)
Díky obrovské specializaci a centralizaci práce se člověk postupně stal vyměnitelným kolečkem megastroje. Lidé jsou čím dál víc lhostejní k životu a k totálnímu zničení, protože život nemilují a jsou přitahováni jen tím, co je mrtvé. (Funk, 1994)
            Jako protiklad k nekrofilii užívá Fromm pojem biofilie. Což je láska k životu a ke všemu živému. Je to touha po růstu, rozvoji a po budování něčeho nového. Podle Fromma se jedná se o biologicky normální impuls. „Čistá nekrofilie je šílenství, čistá biofilie je svatost“ (Fromm, 2000)
            Jen málo lidí ve společnosti má například čistě hromadící charakter. U většiny lidí můžeme nalézt kombinaci několika charakterových orientací. Podle Fromma je důležité, aby u člověka produktivní orientace převažovala. (Fromm, 2000)


Frommovo pojetí lásky
            Fromm se na lásku dívá jako na aktivní sílu a na umění, které je třeba v sobě kultivovat. Cílem by podle něj nemělo být lásku získat, ale naučit se ji druhým dávat. Lidé si totiž chybně myslí, že milovat je snadné, ale že je těžké najít si správný objekt, který by mohli milovat a kterým by mohli být milováni. Fromm se snaží tento omyl vyvrátit a říká, že se můžeme naučit milovat každého, dokonce i cizince. (Fromm, 1966)
            K pochopení Frommovi „lásky“ je třeba seznámit se s jeho pojetím termínu narcismus. F. rozlišuje benigní (prospěšnou formu) narcismu, kdy si člověk za objekt své lásky vybírá něco mimo sebe, například nějaké dílo. Tím je jeho narcismus převeden na tvořivou činnost. Druhou (zhoubnou) formou narcismu je narcismus maligní. U této formy se stává objektem obdivu a lásky vlastní osoba nebo například nějaká naše vlastnost. (Fromm, 2000)
            V celém Frommovském konceptu lásky a milování se odráží buddhistická tradice nezištného dávání, která je západní společnosti tak cizí. V kapitalistické společnosti mívá milenecká láska podle Fromma spíše charakter obchodu. Já ti dám svoji lásku a čekám za to od tebe tu tvoji. Ve skutečnosti jde o maligní formu narcismu, ve které je partner pouze objektem mého vlastního narcismu. Partner je terčem mého obdivu jen proto, že jsem si do něho promítl část sebe sama. Pokud je tento nezralý vztah vzájemný, Fromm ho výstižně nazývá sdruženým šílenstvím, nikoliv láskou. Oba lidé v tomto případě mají zájem především sami o sebe. Pravé pohnutky se ukážou teprve ve chvíli, kdy jeden z partnerů toho druhého opustí. V tu chvíli si opuštěná osoba připadá okradená a její „láska“ se mění v nenávist ze dne na den. Klíčem k vyzrálé lásce je třeba naučit se překonat vlastní narcismus. Podle Fromma nelze skutečně milovat jen jednu osobu a k ostatním být lhostejný, v tom případě by opět šlo jen o rozšířené sobectví. „Miluji- li skutečně jednoho člověka, miluji všechny lidi, miluji svět, miluji život.“ (Fromm, 1966)

Mít anebo raději být? Co je nám vlastní a kde se v lidech vlastně vzala destruktivita?
            Ve všech těchto věcech má Fromm jasno, na můj vkus možná až příliš jasno. Fromm vidí ve vzniku osobního vlastnictví zásadní mezník v dějinách člověka. Mezník, který předznamenává změnu k horšímu, přechod na modus vlastnění. Fromm nekritizuje pouze prostou honbu za majetkem. Všímá si, že každý jednotlivec se v kapitalistické společnosti stává určitou komoditou, se kterou je možno obchodovat (od toho označení „můj“ doktor, šéf, advokát…). Dokonce i každý názor může být z tohoto pohledu považován za osobní vlastnictví, proto je tak těžké pro tržně orientované osoby se svých názorů vzdát nebo přijmout názor opačný. Tím by totiž z tohoto pohledu ztratili část svého majetku, tudíž svého já. (Mottem filosofie vlastnění je- jsem to co mám.) To vše způsobuje podle Fromma odlidštění, odklon od cítění a prožívání, odklon od modu bytí. Bytí znamená vzdát se vlastního egocentrismu a sobectví, bytí znamená být aktivní, zajímat se, naslouchat, růst, rozkvétat, dávat a milovat. Fromm si také bystře všímá odlišného slovníku osob s tržním charakterem. V moderní společnosti poukazuje na úbytek sloves, která vyjadřují lidské city a prožívání a naopak příliv podstatných jmen, která pojmenovávají jak něco vlastnit. Dva manželé si dnes jistě častěji řeknou: „Budeme mít dítě.“  Sloveso mít zde znamená vlastnit. Rodiče žijící v modu bytí by se podle Fromma vyjádřili spíše: „Budeme dobrými rodiči.“  (Fromm, 2001)
            Erich Fromm věří v lidskou dobrotu, a proto se nespokojuje s výkladem vrozené agresivity Konrada Lorenze. Ptá se například, proč se tolik mluví o lidem vrozené agresivitě a zároveň se mlčí o vrozeném puzení k útěkové reakci, které dávají v laboratorních pokusech zvířata přednost před samotnou agresí. Zároveň dodává, že vnitrodruhovou agresivitu mezi lidmi bychom (až na výjimky) jen těžko hledali ve společnostech primitivních lovců a sběračů. Takovou agresivitu Fromm pokládá za výdobytek moderních civilizací stejně tak jako války. Jejich množství totiž narůstá se stoupajícím „pokrokem“ naší civilizace. Dále tvrdí, že lidé jsou předurčeni ke spolupráci a solidaritě a k dávání přednosti morálce před mocí. To až po možnosti hromadění majetku, začalo být o co bojovat a zároveň bylo možno podle majetku rozdělit obyvatelstvo na třídy. Lidská destruktivita podle něj není lidem vrozená a ani není součástí naší „lidské přirozenosti“
            Podle Fromma má nárůst lidské destruktivity kořeny kromě možnosti hromadění majetku a bojů o něj také v nudě a s ní související chronické depresi. „Lidé dnes nepociťují radost, ale ani smutek nebo bolest. Jsou apatičtí a pasivní. Iracionálně se předhánějí ve zbrojení a vymýšlejí nové jaderné zbraně i v dobách míru.“ (Fromm, 1997a)
            Pro Fromma už je tak nějak typické, že se na řadu v psychologii zažitých tvrzení dívá z jiného úhlu pohledu, než je obvyklé. Vždy z toho ale člověk vychází jako bytost, která je ve svém jádru a ve své přirozenosti dobrá. Tak je tomu například u jeho názoru na slavný Milgramův experiment. Fromm říká, že podmínky tohoto experimentu byly pro pokusné osoby natolik obtížné, že je vlastně překvapivé, že celých 35 % osob v určitém okamžiku odmítlo poslušnost a nevžilo se do své role. Podobně se F. vyjadřuje i k neméně známému Zimbardovu experimentu. Podle něj by dnes jen blázen odmítl poslušnost vědci. Bílý plášť a titul u jména dnes znamená autoritu, se kterou se nediskutuje. Zároveň zde Fromm zpochybňuje přenositelnost výsledků pokusu pro běžný život. Fromm nejenom, že neochvějně věří v čistotu lidské duše, ale téměř vždy má v zásobě řadu pádných argumentů na podporu svých tvrzení. Až z toho člověk někdy má pocit, že F. argumenty ve prospěch destruktivity záměrně opomíná. Na druhou stranu myslím, že je dobře, že se objevuje i tento opačný názor. Hlas, který v západním světě není moc často slyšet, přes všechny ty Hobbese s vlky uvnitř každého člověka, Lorenzy s jejich vrozenou agresí nebo přes samotné křesťanství s konceptem dědičného hříchu. (Fromm, 1997a)

Frommova vize
            Fromm nás varuje před iracionálními autoritami, které svého postavení nedosáhly díky svým kompetencím, ale jen kvůli uplatňování mechanismů strachu, podřízenosti a vykořisťování. Říká: „Situace lidstva je příliš vážná, než abychom si mohli dovolit naslouchat demagogům, které přitahuje destrukce – nebo těm vůdcům, kteří používají jen svůj rozum a mají zatvrzelá srdce“ (Fromm, 2000)
            Zároveň ale Erich Fromm přichází s vizí řešení společenských problémů a lidských nedostatků. Navrhuje změny nejen v životech jednotlivců, ale i v celé společnosti. Frommův nový člověk by se měl vzdát všech svých závislostí na vlastnění a plně se přeorientovat na modus bytí. Měl by umět milovat, být solidární a všechnu svou radost čerpat z dávání. V nové společnosti by člověku měla být poskytnuta základní jistota, aby nebyl závislý pouze na byrokracii. Každý člen této nové společnosti by měl být plně informován a přímo účasten na rozhodování. Demokracie by měla být aktivní a participační, což by vyžadovalo maximální decentralizaci moci. Fromm brojí proti byrokratické správě a chce ji nahradit správou humanistickou. Nakolik je tato vize utopická ukáže jen čas. Fromm zastává postoj racionální víry ve schopnost člověka osvobodit se od vlastních iluzí i v schopnost člověka uniknout konečné katastrofě. Se sobě vlastním optimismem dodává, že co je dnes utopií, může být zítra realitou. (Fromm, 2001)
           



Závěr
            Největší přínos Frommova díla spatřuji v tom, že nám přináší naději. Je přece dobré vědět, že je v lidech (v jednotlivcích a následně i v celé společnosti) potenciál ke změně a k produktivní činnosti. A Fromm tuto naději umí krásně vystihnout. Zároveň si ale uvědomuji, že jeho dílo může vyznívat dost jednostranně. Člověk při čtení jeho knížek chvílemi mívá pocit, jako by vydělávání peněz byl zločin a jako by po nás Fromm chtěl, abychom se vrátili do společnosti lovců a sběračů. To by byl ale také příliš jednostranný výklad jeho díla, které je natolik spletité, že by bylo velkou chybou snažit se ho takto shrnout.
            Myslím, že chybu neuděláme, když se na Fromma a jeho dílo budeme dívat jako na inspiraci. Proč neposlechnout někoho, kdo nás vybízí, abychom spojili kritické myšlení s láskou k životu? Není přece nic špatného na tom, abychom se trochu zastavili. Člověk dnes už zapomněl jak plně vnímat, prožívat a milovat. Můžeme se zeptat sami sebe: „Kdy jsem naposledy naslouchal zpěvu ptáků? Kdy jsem si naposled uvědomoval vítr ve vlasech? Kdy jsem miloval cizince, aniž bych očekával, že mi cit vrátí?“
           

                        Musíme se vskutku stát těmi, kdo jsou uvědoměni, abychom mohli zvolit dobro – ale žádná vědomost nám nepomůže, jestliže jsme ztratili schopnost dojmout se utrpením jiné lidské bytosti, přátelským pohledem druhé osoby, zpěvem ptáka, zelení trávy. Stane- li se člověk lhostejným k životu, pak ztrácí naději, že by si mohl zvolit dobro. Tehdy se jeho srdce doopravdy tak zatvrdilo, že je jeho „život“ u konce. Kdyby se to mělo stát celému lidskému pokolení anebo jeho nejmocnějším představitelům, pak by život lidstva mohl být zničen právě v tom okamžiku, kdy si od něho nejvíce slibujeme.
(Fromm, 2000)








Použitá literatura:
Fromm, E. (1966). Umění milovat. Praha: Orbis.
Fromm, E. (1993). Strach ze svobody. Praha: Naše vojsko.
Fromm, E. (1997a). Anatomie lidské destruktivity. Praha: Lidové noviny.
Fromm, E. (1997b). Člověk a psychoanalýza. Praha: Aurora.
Fromm, E. (2000). Lidské srdce. Praha: Český klub.
Fromm, E. (2001). Mít, nebo být. Praha: Aurora.
Funk, R. (1994). Erich Fromm. Praha: Lidové noviny.

Žádné komentáře:

Okomentovat